Monday, August 9, 2010

SALAM RAMADHAN...

masa berlalu begitu pantas...nampaknya bulan ramadhan sudah tiba....bulan yang penuh keberkatan dalam menguji kesabaran.....ia mengingatkan aku tentang masa silam....mengenangkan saat menjalani bulan puasa bersama keluarga tersayang....andainya dapat di putarkan masa,ingin aku pulang ke zaman kanak-kanak ku yang penuh dgn kebahagiaan...walaupun masa itu kehidupan kami susah..tapi apa yang kami lalui sgt bermakna...mak,ayah..adik beradik....berkumpul sewaktu berbuka dan bersahur....kemeriahan kami masak bersama masih dalam ingatan.....aku merindui saat itu....

bulan ramadhan....aku merindui setiap detik kenangan yang lalu....aku rindukan kuih yang mak masak....aku rindukan air kelapa yang ayah buatkan....ayah suka makan cendol dgn santan....abang pula suka mkn kuih bunga...masih terngiang-ngiang lagi suara aku memarahi abg yang sgt susah hendak bangun sahur...aku selalu pukul dia dgn bantal...aduh....suasana itu lama tidak aku rasai.....kini..aku xpasti...adakah ayah akan bangun untuk bersahur????siapa yang akan masak kan untuk dia?????apa yang dia akan makan untuk berbuka...berselerakah dia berseorangan.......mungkin ayah sudah terbiasa...dan dia mesti biasakan diri...sewaktu kawan-kawan menceritakan ketidak sabaran mereka untuk pulang ke kampung, aku memikirkan tentang perasaan aku...adakah aku gembira untuk pulang????excited kah aku????

tapi....bagi aku ramadhan harus di hargai.....bulan yang penuh dgn barakah.....aku harus menjadikan bulan ini sbg bulan untuk mengabdikan diri kepada ALLAH...untuk aku lebih menghargai dan bersyukur..aku mengharapkan ramadhan kali ini penuh dgn makna....yang akan memberikan ketenangan dan kebahagiaan....SALAM RAMADHAN UNTUK SEMUA....




No comments:

Post a Comment

islam